Henkisiä harjoituksia 1.

Lue tästä Max’in mietteitä tenniksen henkisen puolen vahvistamisesta. Max on pelannut juniorista asti Evs:ssä. Textin hän  kirjoitti vuoden 2004  N’evs lehteen. Teksti on edelleen yhtä ajankohtainen kuin 16 vuotta sitten!

HENKISTEN LIHASTEN TREENIT!

Näin alkuun voisin arvata jotain sinusta, vaikkemme tunnekaan. Luultavasti pidät enemmän tennismatsien voittamisesta kuin niiden häviämisestä. Niin minäkin.  

Toinen arvaus: yleensä voitat silloin kun olet parhaassa pelivireessäsi, mutta kiusallisen usein paras tunnetila useimmiten alkaa jossain vaiheessa pelin aikana kadota. 

Mielelläni tarjoisin sinulle helppoja ja nopeita kikkoja pelien voittamiseksi, mutta valitettavasti en voi tehdä sitä. Sen sijan tarjoan neljä hikeä pursuavaa treeniä, jotka itsessään ovat kylläkin erittäin palkitsevia. Lupaan, että ne vievät sinut kohti parempaa henkistä kanttia. Hauska puoli on, että näitä varten ei tarvitse erikseen pulittaa kenttämaksua, vaan voit pitää nämä treenit, matsisi tai tennistreenin yhteydessä. Oletko valmis? 

Treeni nr 1: Ylpeydestä nöyryyteen. 

Pallo ei välitä miltä sinusta tuntuu. Olen omassa pelissäni havainnut, että se ei myöskään tunnu välittävän siitä mihin sen minun mielestäni olisi pitänyt lentää. Toivominen saati sitten kiukuttelu ei auta. On vain nöyrästi (ja nopeasti) toteltava palloa. Ai niin, ja mahdottomasta paikasta ei kannata yrittää lyöntiä, johon Federer ei pystyisi. 

Ensimmäinen treeni onkin jo heti aika vaikea: lopeta siis (tai ainakin vähennä) kaikenlainen ääneen ja itseksesi valittaminen ja selittäminen. Havainnoi sen sijaan mitä kentällä tapahtuu oikeasti. Harjoittele pallon ja vastustajan näkemistä sellaisena kuin ne ovat. Jos sitten paljastuu, että pitää treenata jalat parempaan kuntoon, niin ei muuta kuin punttisalille. 

Treeni nr 2: Pehmosta tahtoeläimeksi  

Turhimmat selitykset ovat niitä, joita alkaa keksiä jo ennen peliä siitä miksi hävisi. Toiseksi kamalampia ovat ne, jotka keksit pelin aikana. En myöskään kutsuisi kovin yleviksi pelin jälkeen keksittyjä selityksiä. 

Me kaikki toivomme joskus helppoja voittoja. Toivomme että kaveri tekisi virheen, sen sijaan, että ottaisimme aloitteen omiin käsiimme ratkaisupaikassa.  

Toinen treeni onkin kova. Tätä tarvitaan monta toistoa: vähennä kaikenlaista surkuttelua ja itsesääliä ja niiden ilmaisua. Opettele sen sijaan tahtomaan pallo minne haluat. 

Treeni nr 3: Pelon kautta rohkeaksi 

Suurin osa oikeasti tärkeistä asioista elämässä vaativat rohkeutta. On tietenkin paljon turvallisempaa olla luottamatta itseensä. Turvallisinta on, ettei pelaa tai kilpaile ollenkaan. Silloin ei itsetunto saa kolhuja (mutta ei mitään aidosti opikaan).  

Kolmas treeni onkin opetella rohkeutta pelissä. Harjoittele itseesi, lyönteihisi ja pelisuunnitelman luottamista. Muista että sankareita ovat ne, jotka kentällä taistelevat. Katsomossa kommentoivia aina löytyy.  

Treeni nr 4: Välinpitämättömyydestä sitoutumiseen. 

Junnuna uskottelin itselleni seuraavaa: ”jos oikeasti tosissani pelaisin, niin kyllä voittaisin!” Höpsistä! Välinpitämättömyys on helpoin tapa suojella itseään. 

Neljän henkisen lihaksen treeni on uudestaan ja uudestaan harjoitella pelatuista pisteistä irtoamista ja oman keskittymisen hakemista. Tätä pitää jatkaa silloinkin, kun sitä ei jaksaisi tai viitsisi tehdä. Jopa McEnroekin on sitä mieltä, että paremmin olisi mennyt, jos olisi tullut tuittuiltua vähemmän ja keskittyä enemmin.  

Voit ajatella mielessäsi, että kuulehan Max. Vaikuttaa siltä, että olet kertonut vain huonoja uutisia…Pitäisikö maila heittää nurkkaan? Älä toki! Voin ihan näin meidän kesken kertoa hyvätkin uutiset: jos treenaat ja vapaaehtoisesti menet omalle epämukavuusalueellesi, henkinen lihaksesi vahvistuu. Ihme tapahtuu ja se mikä ennen on tuntunut vaikealta, alkaakin tuntua yllättäen helpommalta. 

Toivotan sinulle loistavia tennistreenejä. Anna pallon ja tahtosi tehdä peli ja jalostaa luonnettasi entisestään! 

T: Max 

 

 

Comments are closed.